Jääkiekkolehtori Mika Lievonen auttaa pelaajia 6. luokasta uran loppuvaiheeseen asti
Ajankohtainen | 07.02.2022
Mika Lievonen on yksi kuudesta Suomessa toimivasta jääkiekkolehtorista. Hän auttaa Jyväskylän alueella pelaajia yhdistämään pelaamisen ja opinnot.
Mitkä ovat yleisimmät asiat, joissa autat pelaajia?
– Eniten aikaa menee 2. asteen opiskelijoiden kanssa. Se on hektisin vaihe urheilijalle, kun moni Liigan tai Mestiksen porteilla oleva pelaaja voi miettiä, jättäisikö koulun vähemmälle tai kokonaan pois. Yritämme siinä tilanteessa vähän nykiä takaisinpäin ja muistuttaa opintojen tärkeydestä. Tavoitteena olisi, että pelaajat suorittavat 2. asteen tutkinnon loppuun, jos ei heti, niin ainakin jollakin aikataululla. Pidämme myös palavereja oppilaitosten ja pelaajien kanssa: miten opinnot etenevät, onko poissaoloja, miten saadaan seuraavassa jaksossa yhdistettyä opinnot ja treenit ja niin edelleen. Se on jatkuvaa seurantaa.
Minkäikäisiä ovat nuorimmat lehtorien avustamat pelaajat?
– Nuorimmat ovat 6. luokkalaisia, joille kerromme mahdollisuuksista urheiluluokkatoimintaan yläkoulussa. Olemme vahvasti mukana myös yläkouluvaiheen opinnoissa ja tavoitteena on, että pelaajat pohtisivat jo 7. tai 8. luokalla kaksoisuran vaihtoehtoja. Ysiluokkalaisia autamme yhteishaussa ja perkaamme läpi, millaisilla keskiarvoilla ollaan liikenteessä ja mihin kannattaisi hakea. Useampi nuori pelaaja on ollut kansainvälisen uran kynnyksellä, jolloin pelaajan kanssa on etsitty hyviä tapoja harjoitella englannin kieltä.
Tuleeko Liigasta ja Mestiksestä paljon yhteydenottoja?
– Moni ammattipelaaja haluaa vanhemmalla iällä suorittaa 2. asteen opinnot loppuun. Yleensä he itse ottavat yhteyttä sähköpostilla, kun he kokevat, että nyt olisi aikaa pelaamisen ohella opiskella. Samalla muistuttelen pelaajia myös korkeakouluihin hausta. Liiga- ja Mestis-seurat on jaettu meille kuudelle lehtorille niin, että jokainen seura on jonkun lehtorin alla. Toisaalta myös moni 20–25-vuotias pelaaja haluaa lyödä kaikki paukut jääkiekkoon, joka on ihan ymmärrettävää. Silloin pelaajaa voi muistuttaa, että Suomen opetusjärjestelmä on siitä hyvä, että kouluun voi palata koska tahansa. Mitkään suoritetut opinnot eivät häviä.
Miten näet jääkiekkolehtoreiden merkityksen kiekkokentässä?
– Yläkoulu- ja kaksoisuravaiheen kannalta lehtorien rooli on erittäin merkittävä. Autamme pelaajia 6. luokasta lähtien aina uran loppuvaiheeseen saakka. Jyväskylässä olen huomannut, että muut lajit ovat kateellisia meidän järjestelmästämme. Olemme mukana seuran arjessa ja saamme viestittyä kaksoisurasta myös pelaajien vanhemmille. Mitä pidempään lehtoritoiminta on ollut käynnissä, sitä paremmin kiekkotoimijat tulevat tutuksi ja levittävät sanaa meidän toiminnastamme. Lähes jokaisella Pelaajayhdistyksen seurakierroksella muutama pelaaja haluaa jäädä juttelemaan omista opinnoista.
_________________________________________________________________
Jääkiekkolehtorit:
Timo Hirvonen
– Turku, Pori, Rauma
Herkko Koski
– Kuopio, Iisalmi, Joensuu, Savonlinna
Harri Laurila
– Tampere, Hämeenlinna, Lahti, Heinola, Forssa
Mika Lievonen
– Jyväskylä, Lappeenranta, Mikkeli, Imatra, Keuruu
Mikko Rantala
– Helsinki, Espoo, Vantaa, Kouvola
Tuomo Räty
– Oulu, Vaasa, Kajaani, Kokkola, Rovaniemi
Takaisin uutisiin »